JA, var böjer man egentligen bananerna

Imorgon kommer jag göra min son världens lyckligaste :-) Har länkat Mojjes Landet där man böjer bananerna på youtube. Tänk att så lite kan göra någon så glad. Kostade absolut ingenting och tog mig ca 30 sekunder...

Idag är vi så inriktade på att skaffa allt vi vill ha, och vi köper vad våra barn än pekar på. När vi själva var små fick man önska längta spara och hoppas innan man fick den där saken man så högt drömde om, men idag får våra barn allt för lättvindigt det de önskar.

Jag diskuterade just den frågan med några av mina väninnor förra helgen, Kristin hade hört på en föreläsning att det var en teori gällande varför barn av idag ofta är deprimerade, just att de ej behöver längta efter något och kämpa för att få det. Det gör att de inte har något att längta efter och drömma om...
JAg har tänkt mycket på detta, min son har MASSA leksaker han typ aldrig leker med. TVspel, Dataspel mm mm mm. Allt för att man vill att han ska vara glad och lycklig, men frågan är, gör jag honom lycklig eller blir han snarare olycklig av allt jag köper...
Ska tänka på detta i framtiden, idag är jag ivarjefall nöjd över att jag ska lyckas göra honom lycklig över en enkel länk på datan, DET är så det ska vara tycker jag .-)
By the way, låten ÄR verkligen skitbra, jag har sjungit på den sen jag hörde den första gången, släpper inte taget om min hjärna helt enkelt,
Så håll till godo, varsågoda, lyssna och njut :-)

http://www.youtube.com/watch?v=hrCEroOsv6w

Kommentarer
Postat av: Systeryster

Jaa, du.... Kan inte annat än hålla med... Köpa köpa köpa...Har blivit tvungen att sluta med det för tillfället... Men idag är det marknad o barnen ska få vars en hundring att handla godis, karusell o dyligt för iallafall=)

2009-05-08 @ 11:25:17
Postat av: Syster P

Ja var ligger det där landet där man böjer bananerna egentligen?

Håller med dig om köphysterin... själv hade jag bilen fulproppad med balonger, leksaker och annat skräp hem från marknaden... och är barnen gladare i kväll än de var i går kväll??? Nope, är de inte...

Kram

2009-05-08 @ 20:58:10
URL: http://pillaj.blogg.se/
Postat av: Tesstamente

Jag håller totalt med.. barn blir deprimerade av att få allt de vill och önskar. Det är sen länge bevisat och teoriserat att det är inte att nå målet som är lyckan, det är vägen dit och allt man erfarit. The pursuit of happiness.

Om man inte får kämpa för saker och belöningar så är det som att bygga ett luftslott- ingen substans, ingen grund och kan lätt raseras. Plus att det är inte fyllt av något.. det kan vara det tomma hålet som många av oss känner och försöker fylla med droger, mat etc.



Hjälp, det blev en halv uppsats, men jag känner verkligen starkt för detta. Så starkt att jag skulle vilja påstå att det är roten till många problem i västvärlden.

2009-05-09 @ 12:05:45
URL: http://tesstamente.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0